Càritas alerta de la cronificació de la pobresa en la població més jove: un 40% de les persones acompanyades el 2023 són menors de 35 anys. Maó. 27/05/2024 Abans d’abordar …

Memòria 2023 Càritas Diocesana de Menorca

• 1.863 persones han passat pels serveis i programes de Càritas en 2023.703 ho han fet per primera vegada.
  • Pobresa infantil: El 42% de les llars ateses (783) són famílies amb menors d’edat.
  • Càritas ha entregat 366.882,42 € en ajudes bàsiques (targetes d’alimentació i ajuts en habitatge, transport, subministres i material escolar i sanitari).
  • Un 60% dels treballadors d’inserció de Mestral han accedit al mercat laboral ordinari.
Descàrrega aquí la Memòria 2023

Maó. 27/05/2024

Abans d’abordar les dades volem expressar un missatge molt concret: Les nostres xifres més valuoses són les persones que han confiat en nosaltres: des dels participants, fins als voluntaris, tècnics, empreses, donants, col·laboradors… En moments complicats en les seves vides centenars de persones s’han atracat a Càritas Menorca durant el 2023. Junts hem obert camí a l’esperança. Darrere de totes elles hi ha rostres, històries i vides, que, per diversos motius, han trucat a la nostra porta. Un any més Càritas agraeix a la societat menorquina (particulars, empreses, entitats i administracions) i, especialment a la comunitat cristiana de Menorca, la solidaritat i el compromís amb les persones més vulnerables. I anima a no defallir davant la radiografia actual. L’esperança no defrauda.

Les persones acompanyades

Durant 2023, Càritas va atendre 1.863 persones, la qual cosa deriva en 2.635 persones beneficiàries i 14.358 respostes gestionades des dels diferents projectes i programes de l’entitat. S’ha incrementat un 13,1% en el nombre de respostes. Gràcies als equips tècnics s’ha pogut realitzar un seguiment més intensiu i un millor acompanyament.

Més de 1.500 persones han passat pels programes d’acollida, acció social i ocupació. El perfil principal són dones, un 60%. Pel que fa a l’edat, un 40% de les persones acompanyades són menors de 35 anys, una dada que s’incrementa any rere any. Un 28% son persones soles i el 42% (783) del total són llars amb menors, una altra de les dades que va en augment en els darrers anys.

El nombre total de persones ateses és similar als últims anys. S’ha observat un augment de persones que acudeixen a Càritas per primera vegada, un 38% (un 9,5% més que l’any anterior).

Els principals reptes als quals ens enfrontem

L’accés a un habitatge digne. Menorca contínua amb una situació realment greu en relació al tema d’accés a un habitatge: falta de recursos, lloguers impossibles d’assumir que es converteixen en un problema per a moltes persones i famílies. 25 persones han passat pel programa d’habitatge social (pisos socials de l’entitat) i s’han rebut 176 demandes sobre aquest tema en l’equip d’acompanyament en drets.

Un dels altres reptes actuals és l’augment significatiu de les persones en situació administrativa irregular que s’acosten als projectes de Càritas. En 2023 hi ha hagut un increment del 37% relació a l’any anterior.

Ocupació i Formació

Un dels pilars fonamentals en el treball de Càritas és la formació i la promoció d’ocupació, entenent l’accés a un treball com a element clau per a la inclusió social. Des del servei d’orientació laboral s’han atès 737 persones durant 2023, 113 han participat d’algun dels cursos i tallers, i 109 s’han incorporat al mercat laboral.

El treball de Càritas en la formació i promoció d’ocupació té un impacte significatiu en la societat i en la vida de les persones. A través d’aquests programes, moltes persones han aconseguit millorar les seves habilitats, trobar un treball i aconseguir una major estabilitat econòmica.

Mestral, l’empresa d’inserció laboral de Càritas

En l’empresa Mestral Inserció i Medi Ambient (MIMA) 38 persones han tingut un contracte laboral d’inserció, de les quals 23 (60,5%) han accedit al mercat laboral ordinari després del seu període de formació i aprenentatge. Durant 2023 s’han creat 7 nous llocs d’inserció. El projecte “Arbres d’Algendar” de Ferreries i l’aposta en el nou projecte del Restaurant Escola Ca n’Aguedet d’Es Mercadal han ajudat el 2022 a créixer en aquesta línea.

Càritas, des del seu programa d’Economia Social i Solidària, manté el compromís amb la cura de l’illa, a través de la gestió de residus. Durant l’any passat, es van gestionar en el projecte un total d’ 1.788.436 kg (voluminosos, tèxtil, RAEES i altres residus).

Tot aquest treball social i ambiental, ha estalviat 7.773 tones de CO₂ del medi ambient i ha propiciat un retorn social de 528.312,92€ als fons públics, en concepte de cotitzacions a seguretat social i hisenda, a través dels contractes laborals d’inserció. També es continua apostant per models d’econòmics i de consum positius. En 2023 s’han venut 40.673,99€ en Comerç Just.

3,6 milions d’euros invertits

En 2023 s’han invertit 3.641.364,72 € en els programes de Càritas Menorca, sent Inclusió Social, i Ocupació i Formació els projectes en els quals s’han destinat més recursos, amb un 23% i un 31% respectivament. Pel que fa a l’empresa d’inserció MIMA destaca la inversió de 405.587 € destinats a la gestió del residu tèxtil: un gran repte mediambiental en els últims anys i que en els propers també es veurà incrementat degut a la nova normativa europea que entrarà en vigor el proper 2025.

En l’apartat d’ingressos, l’entitat s’ha finançat en un 37% de fons públics (1.224.240,05€), un 20% de fons privats (633188,97€) provinents de subvencions privades i donacions, a través de convocatòries de la confederació de Càritas Espanyola i d’altres entitats privades, i  el 43% restant (1.410.708,40 €) són recursos propis procedents de vendes i serveis prestats per l’empresa d’inserció i Càritas.

Campanya Caritat 2024

Conscients que el bé, l’amor, la justícia i la solidaritat han de ser conquerits cada dia, a Càritas iniciam la campanya de Caritat, coincidint amb la festa del Corpus. Sota el lema “Allà on ens necessites, obrim camins a l’esperança”, convidam a tota la comunitat a sortir a la trobada dels altres, especialment, de les persones més vulnerables; comprometre’s amb el bé comú i cultivar la solidaritat.

L’experiència ens diu que és possible “recalcular la ruta”. Es tracta de sortir a la trobada per acompanyar la vida, el seu procés de curació i recuperació.

Però, som conscients que obrir camí a l’esperança és una tasca àrdua, que comporta una responsabilitat afectiva i efectiva, coherent i propera. Allà on les persones ens necessiten, sigui quina sigui la seva història, hi volem ser com Església, com a Càritas, alçant la veu per a denunciar el patiment, la manca d’oportunitats, i per anunciar la bona notícia de l’esperança a cada camí nou que es traça, a cada porta que s’obre.

MEMÒRIA 2023